איזה טיפולים צריך לעשות לרכב?
טבלת טיפולים לרכב ספציפי כוללת גם לו"ז מתי עושים טיפול לרכב, לפי המלצות היצרן ולפי שנת הייצור. אך ניתן לומר באופן כללי שלכל רכב ישנם טיפולים שוטפים שמומלץ לעשות. כמו:
- טיפול תקופתי – רגיל (אחרי 15,000ק"מ) או גדול (אחרי 120,000ק"מ);
- בדיקת חורף – זו כוללת בדיקת בלמים, בדיקת צמיגים, בדיקת תאורה ובדיקת מגבים;
- טיפול הכנה לטסט לרכב – בדיקה שכוללת הגה, תנועת הגה ומערכת הצירים, מערכת פליטה (לוודא שהרכב אינו פולט מזהמים מעל למותר), מערכת בלמים, צמיגים וצמיג רזרבי, מערכת האורות והאיתותים, מגבים תקינים, לוחיות רישוי שעומדות בתקן ואביזרים נלווים (משולש אזהרה, אפוד זוהר ופח אשפה).
אך ישנם גם טיפולים הנדרשים תוך כדי תנועה, ובגלל בעיות שעולות או צרכים שעולים יש לטפל בהם. למשל:
- טיפול גיר – בדיקה, החלפת או שיפוץ גיר ועוד;
- טיפול בלמים – בדיקה ,החלפת רפידות או דיסקיות;
- החלפת רצועת תזמון – במידה ולרכב יש רצועה ולא שרשרת;
- טיפולים לפני מכירת רכב ;
- טיפולים אחרי קניית רכב על מנת ,ליישר קו".
מתי עושים טיפול לרכב חדש ומתי לרכב ישן?
- שגרת הטיפולים לרכבים חדשים – אלו שיוצרו החל משנת 2000 והלאה – היא:
- טיפול תקופתי רגיל – אחרי שהרכב נסע 15,000 ק"מ, או פעם בשנה לפחות;
- טיפול תקופתי גדול – אחרי שהרכב נסע 120,000 ק"מ, או פעם ב – 3-4 שנים לפחות;
- טיפולים אחרים לפי צורך ספציפי שעולה;
- שגרת הטיפולים לרכבים ישנים – אלו שיוצרו לפני שנת 2000 היא:
- טיפול תקופתי רגיל – אחרי שהרכב נסע 10,000 ק"מ או פעם בשנה לפחות;
- טיפול תקופתי גדול – אחרי שהרכב נסע 100,000 ק"מ או פעם ב – 3-4 שנים לפחות.
כמה עולה טיפולים לרכב?
כאשר עושים טיפול לרכב מחיר נקבע בהתאם למספר פרמטרים:
- סוג הטיפול – טיפול תקופתי רגיל, גדול, הכנה לטסט וכד';
- מחיר החלקים והשמנים – האם השתמשו בחלקים חלופיים או בחלקים מקוריים? האם השתמשו בשמנים איכותיים או בפחות איכותיים?
- סוג המוסך – מוסך מורשה או לא מורשה. בדרך כלל מוסך מורשה או מוסך יבואן יהיו יקרים יותר מאשר "מוסך מדרכה".
ראו גם: איך למנוע תקלות ברכב? | החלפת גלגל | גרירת רכב מחיר
איך לבחור מוסך לטיפול ברכב?
יש מספר דברים שמומלץ לשים לב אליהם כדי להיות שקטים ורגועים כשמכניסים את הרכב לטיפול, ועל מנת לדעת שלא "מסדרים" אתכם.
- המלצות – כדאי לקבל המלצות מאנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם ועל דעתם, ושיש להם ניסיון אישי עם מוסך ספציפי בתחום של מכונאות רכב;
- התרשמות אישית – כן, לפעמים התרשמות אישית וחושים בריאים גם הם יעילים;
- מוסך מורשה – אם בוחרים במוסך מורשה שקיבל רישיון מטעם משרד התחבורה, זה אומר שעליו לעמוד בחוקים, בכללים ובתקנות של המשרד ואפשר להתלונן עליו במידה ומתעוררת בעיה.
מה טיפול לרכב כולל?
צריך להפריד בין טיפול תקופתי רגיל לטיפול תקופתי גדול.
טיפול רגיל כולל:
- החלפת שמן מנוע – בכל טיפול, לא משנה אם רגיל או גדול, יש להחליף את שמן המנוע. השמן צריך להיות מותאם לרכב לפי הוראות היצרן ומומלץ לוודא שהמוסכניק משתמש בשמן איכותי. זה בדרך כלל משפר את פעולת המנוע.
- החלפת מסנן שמן – חשוב שמסנן השמן יהיה נקי, משום שהוא אחראי על ניקוי וסינון שמן המנוע. בדרך כלל לא מנקים אותו אלא פשוט מחליפים אותו בחדש לקבלת תוצאות טובות יותר.
- החלפה או ניקוי מסנן אוויר – כמו שמנקים פילטרים במזגן כדי שיעבוד טוב יותר ויעיל יותר, כך יש צורך לנקות או להחליף את מסנן האוויר של הרכב, שתפקידו לסנן את האוויר שנכנס למנוע מפיח, מלכלוך וכד'.
- בדיקה של מסנן דלק – כשמו כן הוא: מסנן את הדלק שנכנס למנוע. אם הוא לא מתפקד טוב יכולה להיות בעיה לא רק באיכות הדלק אלא גם בכמות הדלק שנכנסת למערכת. לעיתים לא מספיק לנקות ויש צורך להחליף גם אותו.
- נוזל בלמים – חשוב מאין כמותו לתפקוד הבלמים, כי הוא אחראי על פעולת הלחיצה עליהם. בכל טיפול מומלץ לבדוק את כמות הנוזל על מנת לשמור על בטיחות הנהג והנוסעים ברכב.
טיפול גדול כולל כמובן כל מה שעושים בטיפול תקופתי רגיל אך ישנם מספר דברים נוספים שנבדקים, כמו:
- בדיקת בלמים כוללת – בנוסף לנוזל בלמים יש לבדוק רפידות וגם דיסקיות;
רפידות – מאחורי כל גלגל ברכב, כאשר לוחצים על הבלמים הן נלחצות לכוון הדיסקיות עד לבלימה מוחלטת של הרכב.
דיסקיות – הדיסקיות נמצאות מאחורי ובמקביל לכל גלגל ברכב. ישנם מקרים בהם ניתן להתאים דיסקיות לרפידות חדשות באמצעות חריטה עליהן אך לעיתים יש צורך בהחלפת אחת או יותר.
- החלפת רצועת תזמון – לא בכל רכב יש רצועת תזמון, או כפי שנהוג לכנות אותה – רצועת טיימינג. זו רצועה חשובה ותפקידה לתזמן את הפעילות של חלקי המנוע. עליה לדאוג לכך שהבוכנות והשסתומים של המנוע יעבדו בהרמוניה, כי אחרת הנזק רב ועלול לפגוע בראש המנוע. זוהי רצועה שנשחקת עם הזמן ועדיף להחליף אותה לפני שהיא נקרעת וגורמת לפגיעה במנוע.
- מצבר ומצתים – בטיפול תקופתי גדול צריך לבדוק את מצב המצבר בכלל והמצתים – הפלאגים בפרט. במידה ולא היה צורך להחליף אותם לפני הטיפול.
- בדיקת אורות – לוודא שהכל פועל בצורה תקינה ושהאורות מאוזנים ממש כמו שעושים בבדיקה לפני טסט.
- בדיקת צמיגים – לבדוק אם יש צורך להחליף צמיג כזה או אחר, מצב החריצים וכד'.
מה זה טיפול תקופתי לרכב?
בכל רכב, כמו בכל דבר אחר, מצטבר בלאי של חומרים, בין אם אלו נוזלים, שמנים, מסננים או חלקים אחרים כמו מצתים, רפידות ועוד.
כמו כל דבר שצריך לטפל בו אחרי שימוש אינטנסיבי או התיישנות שנגרמת עקב הזמן שחולף, כך גם ברכב צריך לטפל, לנקות ולרענן את החלקים הפנימיים כדי שיוכל להמשיך ולתפקד.
בטיפול תקופתי שגרתי "קטן" ישנם מספר דברים בהם צריך לטפל:
- החלפת שמן מנוע והחלפת מסנן שמן;
- ניקוי או החלפת מסנן האוויר;
- בדיקה וטיפול במסנן הדלק;
- מומלץ לבדוק גם את גובה הנוזלים שמעיד על הכמות כמו: נוזל בלמים, נוזל הגה כוח ונוזל תיבת הילוכים אוטומטית, וגם להעיף מבט בנוזל האלקטרוליטי במצבר.
בטיפול תקופתי לרכב יותר מומלץ לבדוק רפידות בגלגלים ולוודא שהן לא שחוקות מדי – כי זה עלול להשפיע על בטיחות הבלימה – ולוודא גם שדיסקיות הבלימה מתפקדות. אם מחליפים את הרפידות יש צורך להתאים את הדיסקיות לחדשות.
טיפולים שוטפים לרכב לפי הצורך.
טיפ – אם ניתן, מומלץ לשלב בין הטיפול התקופתי לבין הטיפול לפני הכנסה לטסט, ולהרחיב מעט את הטיפול הרגיל לצורך בדיקת דברים כמו: הצתה, אורות, צמיגים וכד'.
מתי כדאי לבצע טיפול תקופתי לרכב?
במילה אחת: תלוי.
באופן כללי כל יצרן רכב ממליץ על לוחות זמנים המומלצים לביצוע טיפולים לרכב. בעבר כולם הכירו את המושג "טיפול 10,000"; לא, לא ש"ח אלא ק"מ. אך לגבי רכבים משנת יצור 2000 והלאה ההמלצה היא לטיפול תקופתי אחרי 15,000 ק"מ. אבל אם לא נוהגים הרבה ברכב ואחרי שנה לא מגיעים ל – 15,000 ק"מ, מומלץ לעשות טיפול בכל מקרה. זהו טיפול שגרתי, רגיל.
אחרי 100,000 – 120,000 ק"מ צריך לעשות טיפול תקופתי גדול.