טיפול שנתי לרכב – כל מה שרצית לדעת

תוכן עניינים:

אלירן
גבעתיים
קרא עוד
"היתה לי בעיה רצינית ברכב והייתי באמצע המדבר! שירותי בדרך שלכם הצילו אותי מלהישאר שעות ארוכות בדרכים ללא עזרה. תודה תודה תודה!"
יוסי
תל אביב
קרא עוד
"קיבלתי המלצה עליכם מחבר שכבר ייצא לו להשתמש בשירותי הגרירה שלכם. מרגע שיחת הטלפון ידעתי שאתם תעזרו לי לצאת מהמצב הלא נעים."
שלום
רמת גן
קרא עוד
"הייתה לי פנצ'ר ב-2 גלגלים והייתי תקוע באמצע הדרך. הגעתם תוך פחות מ-30 דקות ודאגתם אפילו להסביר למוסכניק על בעיות שראיתם בזמן הגרירה. זה שירות מעל המצופה!"
שי
חולון
קרא עוד
"תפוח ההגה שלי נהרס באמצע הנסיעה ומזלי שלא הייתי בכביש מהיר. תוך רבע שעה הרכב שלכם הגיע ופינה אותי מהכביש. מודה לכם!"
הקודם
הבא

צריכים שירותי דרך בכל שעה?

תוכן עניינים:

למה חשוב לעשות טיפול שנתי לרכב?

רכב הוא כלי שכאשר נוסעים בו, מעצם מהותו הוא נמצא בתנועה כל הזמן. זאת אומרת שהמנוע ושאר החלקים עובדים בצורה רציפה, מה שבאופן טבעי גורם לבלאי, לשחיקה, לשימוש בשמנים ובנוזלים, בדלק וכד'. ההיגיון הבריא אומר שאם משתמשים במשהו לאורך זמן, זה אומר שחשוב לתחזק אותו, ושכדאי לטפל בו מדי תקופה על מנת שיוכל להמשיך ולתפקד כמו שצריך כדי שניתן יהיה להמשיך ולהשתמש בו.

ישנם מספר אלמנטים שוטפים שהרכב משתמש בהם ושאותם יש צורך לחדש מדי תקופה:

  • שמן מנוע;
  • נוזל בלמים;
  • נוזל קירור;
  • פילטרים – מסנני שמן, אוויר, קירור, דלק;
  • מצתים.

טיפול שנתי הוא למעשה טיפול מונע. הוא שומר על הרכב ומונע נזקים שעלולים להיגרם עם הזמן כמו לדוגמה:

  • שמן מנוע שהשחיר ונעשה צמיגי מרוב שימוש – מה שעלול לפגוע בפעולת המנוע.
  • פילטרים (מסננים) סתומים – כמו פילטר דלק סתום שיכול להשפיע על כמות הדלק המגיעה למנוע ולגרום להתחממות המנוע.
טיפול ברכב

טיפול שנתי נקרא כך למקרים בהם בעל הרכב לא נוסע בו הרבה ולא הגיע למכסה של 10,000 ק"מ (במקרה של רכב שיוצר לפני שנת 2000), או 15,000ק"מ (לכזה שיוצר אחרי כן), ואשר במשך שנה לא היה צורך בטיפול שוטף. במקרה כזה גם אם הרכב עבר רק 8,000 ק"מ בלבד, חשוב לעשות לו טיפול שנתי של החלפת שמנים ונוזלים וכד' כדי לוודא שהם לא התיישנו עם הזמן.

יש אנשים שמעדיפים לעשות טיפול שנתי מקיף לרכב לקראת התאריך שעליו לעבור טסט, ואז הם דואגים שיבדקו גם דברים נוספים כמו: אורות, פליטת גזים, היגוי ועוד.

מה כולל טיפול תקופתי לרכב?

טיפול תקופתי לרכב כולל כל מה שטיפול שנתי לרכב כולל, כלומר רכב שנסע 10,000ק"מ או 15,000ק"מ – לפי שנת הייצור – צריך לעבור טיפול תקופתי. בשני המקרים יש פרוטוקול די סטנדרטי גבי מה צריך לבדוק ומה צריך לעשות, אלא אם כן עולים צרכים נוספים לפי דרישת בעל הרכב.

טיפול תקופתי לרכב כולל:

  1. החלפת שמן מנוע ומסנן שמן – שמן מנוע אחראי על סיכוך חלקי המנוע. צריך להחליף אותו על מנת שהשמן לא יהפוך שחור וצמיגי מאחר והוא מתחמצן עם הזמן וסופח פיח. בנוסף להחלפת שמן מחליפים גם מסנן שמן מאחר וברור שהוא עשה כבר את עבודתו ויש לשער שהוא סתום ומלוכלך.
  2. החלפה של פילטרים (מסננים) –

אוויר – אותו פילטר שמסנן את האוויר שנכנס לראש המנוע כדי לשמור עליו מכניסת לכלוך, פיח וכד';

דלק – פילטר שמסנן את כניסת הדלק למערכת על מנת שיהיה נקי בכמות מתאימה;

מזגן – מומלץ גם להחליף את פילטר המזגן זה שדרכו עובר אוויר ממערכת המיזוג לרכב.

  1. החלפת נוזלים במידת הצורך –

נוזל בלמים – הנוזל האחראי על פעולת הלחיצה של הבלמים. אין צורך להחליף נוזל זה בכל טיפול תקופתי, אך חשוב לבדוק אותו בטיפול שנתי.

נוזל קירור – הנוזל האחראי לכך שהמנוע פועל בטמפרטורה אופטימלית ודואג לכך שהמנוע לא מתחמם. במדינות קרות כמו קנדה נוהגים להוסיף נוזל קירור מונע קיפאון.

  1. מצתים (פלאגים) – בטיפול שנתי מומלץ לבדוק ולהחליף לפי צורך את המצתים. בטיפול תקופתי זה יעשה רק אם בעל הרכב מדווח על איזושהי בעיה בהצתה.

ראו גם: מדריך בדיקת רכב לפני קניה | שאיבת דלק שגוי

כמה עולה טיפול שנתי לרכב?

התשובה לשאלה כמה עולה טיפול לרכב מורכבת מכמה פרמטרים:

סוג הרכב יש הבדל בתכנון של הרכבים השונים. יש אומרים שקל יותר לטפל במכוניות מתוצרת המזרח הרחוק מאשר מכוניות אירופאיות, פשוט משום שמבנה מסוים של רכב יכול להשפיע על שעות העבודה של המכונאי המתומחרות בחשבון הסופי. צריך לומר שגם בין חברות מזרח אסיה או אירופה יש הבדלים. למשל יש אומרים שבקיה קל לטפל יותר מאשר טויוטה ובפיג'ו קל לטפל יותר מאשר בסיטרואן כך שניתן למצוא הבדל במחירי הטיפול לכל דגם של רכב.

שנת ייצור רכבים ישנים לעיתים דורשים תשומת לב רבה יותר בטיפול וגם יותר חלפים וכד' מאשר מכוניות חדשות.

סוג המוסךהמחיר משתנה בהתאם למוסך. האם הוא מוסך יבואן, האם הוא מוסך מורשה או מוסך "מדרכה" וכד'; כל אחד יתמחר אחרת.

חלפים ושמנים – המחיר של הטיפול משתנה בהתאם לסוג החלפים שמשתמשים. האם משתמשים במקוריים או בחליפיים, וגם לפי הסוג והאיכות של השמנים והנוזלים.

שעות עבודה בסיכומו של דבר, כל מוסך מתמחר את שעת העבודה שלו אחרת, גם אם זה צריך להיות במסגרת מותרת של משרד התחבורה.

  • טיפ – מומלץ לעשות סקר שוק קטן לפני שמכניסים אוטו לטיפול וגם לנסות לקבל המלצות אישיות על מוסך אמין ואיכותי.

איך אפשר לחסוך בעלויות  על טיפול שנתי לרכב?

ברור שצריך לעשות טיפול תקופתי לרכב על מנת לתחזק אותו בצורה טובה שתאפשר לנו להשתמש בו כשצריך. זו הוצאה שיש לקחת בחשבון בתקציב האישי או המשפחתי והשאלה כמה עולה טיפול לרכב היא מהותית.

מיד לאחר שהשאלה הזאת עולה מגיעה המחשבה: האם יש דרך לחסוך קצת בעלויות של הטיפול?

טיפול בראש מנוע

5 טיפים שיכולים לעזור:

  1. מוסך אמין – כדאי לקבל המלצות על מוסך אמין. כן, יש הרבה כאלו אך קשה לפעמים להתרשם. לכן אם יש חבר, מכר או בן משפחה שסומכים על דעתו כדאי לבדוק את ההמלצות. בדרך כלל המלצה מפה לאוזן היא עדיין שיטה טובה להגיע למוסכניק טוב, איכותי ואמין; כזה שלא "יסדר" אתכם.
  2. השוואת מחירים – אמנם כל מוסך לפי סוג (יבואן, מורשה, מדרכה) מחייב שעות עבודה וחלפים קצת אחרת אבל חשוב להגיע למוסך עם קצת ידע על המחירים בשוק ולא בבורות מוחלטת. חשוב שבראש תהיה איזושהי מסגרת מחירים. חקר שוק זה לא דבר מסובך והשוואת מחירים מעידה על צרכנות מושכלת. הם יכולים לתת את התחושה שאיננו "נתונים" לחלוטין בידי המוסך. יש בשוק מחירים מוסכמים הן במשרד התחבורה הן באיגוד המוסכים ואפשר לעשות את המחקר אפילו באמצעות טלפון פשוט לכמה מוסכים להשוואה. אמנם צריך להשקיע בזה קצת זמן אבל אם לא מגיעים למוסך "פעורים" זה תמיד עוזר להשיג מחיר טוב יותר.
  3. יומן רכב – יכול לעזור בהמשך גם למכירת הרכב אך בעיקר למנוע את הצורך להיזכר מתי, כמה, למה וכד'. כך יש מעקב על כל טיפול, מספר ק"מ שלאחריו נעשה הטיפול, מה טופל כמו לדוגמה: אם החליפו את הפלאגים בטיפול האחרון, ולא קרה משהו מיוחד, אין סיבה שהמוסך יאמר שהיה צריך להחליף אותם שוב, וכו'.
  4. משא ומתן – למרות שיש מסגרת מחירים שאמורה להיות אחידה, הרי שבסופו של דבר כל מוסך מחייב לפי ראות עיניו. לפני שמכניסים את הרכב מומלץ לבקש פירוט כמה עולה טיפול שנתי לרכב, נכון שלא תמיד ניתן לדעת מראש במה המכונאי יתקל אבל חשוב שגם המוסך ידע שיש פירוט של איזושהי מסגרת תקציבית ושלא תהיה "משיכת" מחירים לגבולות קיצוניים. בחשבון הסופי יש תמיד מקום למשא ומתן נוסף על הנחה וכד'.
  5. חלקים – צריך לבדוק שהמוסך בו אתם מטפלים ברכב משתמש גם בחלקים חליפיים ולא רק במקוריים. שימוש בחלקים חליפיים מאפשר להוזיל את העלויות.

מגזין רכב

צריכים שירותי גרירה בכל שעה במרכז הארץ?

חכו על תעצרו כאן! קראו עוד מאמרים מקצועיים